Daugelis sutiks, kad savęs priežiūra – vienas iš svarbiausių veiksnių, padedančių užtikrinti ir išsaugoti gerą sveikatą. Gebėjimas tinkamai savimi pasirūpinti priklauso nuo įvairių socialinių veiksnių ir tam tikrų reikalavimų laikymosi. Pasaulinė sveikatos organizacija terminą „savęs priežiūra“ įvardija kaip svarbiausią strateginį faktorių, kuris ne tik padeda skatinti ir keisti visuomenės požiūrį į sveikatingumą, bet ir padeda užkirsti kelią ligoms (ligų prevencija).

Kai kalbama apie tinkamą burnos higieną, daugeliui iškart kyla tokios asociacijos kaip kasdienis dantų valymas specialia dantų pasta bei šepetėliu, tarpdančių priežiūra ar burnos skalavimas. Tačiau nereikia pamiršti ir veiksnių, darančių neigiamą įtaką burnos higienai, pirmiausia rūkymo, sukeliančio įvairias burnos ligas.

Kaip rodo tyrimai, pagrindinė priežastis, dėl kurios žmonės nuolat skiria dėmesį sau, yra poreikis. Įsivaizduokite, kad skundžiatės kraujuojančiomis dantenomis ar džiūvančia burna. Tai esminiai veiksniai, kodėl jaučiate skausmą, todėl natūralu, kad dėl to automatiškai atsiranda noras rūpintis savo burnos būkle. Savęs priežiūros prevencija turėtų būti itin aktyviai skatinama – tik taip išvengsime burnos problemų, o veiksmų imsimės ne tik tuomet, kai skausmas taps nepakeliamas.

Norėdami sėkmingai suplanuoti intervencijas, skatinančias pacientus rūpintis savimi, pirmiausia turėtume surinkti visą informaciją apie savisaugos būdus. JAV atlikti tyrimai rodo, kad kasdien 10–21 % visų gyventojų naudoja dantų siūlą. Labai svarbu pabrėžti, kad tarpdančius būtina valyti siekiant išvengti periodontito ir ėduonies. Be to, tarpdančių valymas gali turėti įtakos bakterijų lygiui ir bendrai sveikatos būklei. Dantų siūlas taip pat yra puiki priemonė, padėsianti nuo dantų pašalinti apnašas. Vis dėlto dauguma pacientų nenaudoja dantų siūlo dėl daugybės priežasčių – tingumo ar baimės pažeisti dantų paviršių. Dažnas skundžiasi, kad itin sunku pasiekti kai kurias burnos ertmės vietas. Dantų restauracija taip pat gali apsunkinti naudojimąsi dantų siūlais. Pacientai, kurie nenori ar nemoka naudotis dantų siūlais, turėtų būti supažindinami su kitais tarpdančių valymo būdais. Tinkamą metodą galima atrasti pasikalbėjus su odontologu ir atsižvelgus į periodontito būklę, dantų restauraciją, o svarbiausia – paciento motyvaciją. Tarpdančius reikėtų valyti vieną ar du kartus per dieną, pageidautina – prieš dantų valymą. Kai dantų paviršius švarus, fluoras ir antimikrobinės medžiagos padės užkirsti kelią įvairioms ligoms.

Tarpdančių šepetėliai – puiki dantų siūlų alternatyva. Jų yra įvairių dydžių ir formų, o padengti nailonu puikiai tinka valyti aplink dantų implantus ( daugiau apie dantų implantus galite paskaityti ČIA ). Tyrimai rodo, kad naudojant tarpdančių šepetėlius žymiai sumažėja dantų apnašų, nebekraujuoja dantenos, dantų implantus reikia prižiūrėti ypatingai atsargiai. Be to, jie veikia kur kas efektyviau nei dantų siūlas. Taip pat pastebėta, kad specialūs dantų krapštukai mažina apnašų kiekį, kraujavimą ir uždegimo tikimybę. Studijos atskleidžia – pacientai, kurie naudoja dantų siūlą ar dantų krapštuką, gali džiaugtis pagerėjusia dantenų būkle. Elektroniniai prietaisai, skirti tarpdančiams valyti, taip pat padeda užtikrinti burnos higieną – sumažina kraujavimą ir gingivito atsiradimo tikimybę.

Plačiau apie dantų siūlus ir jų naudojimą

Neretai net ir efektyviausia dantų valymo technika nepajėgia pašalinti visų susikaupusių apnašų.  Nors skalaujant burną specialiu skysčiu apnašos ne taip greitai kaupiasi, odontologai ir burnos higienos specialistai rekomenduoja naudoti dantų siūlus ir krapštukus. Šios priemonės dažnai skiriamos pacientams, turintiems ypatingų poreikių – nešiojantiems dantų karūnėles ar tiltelius, pacientams, kuriems paskirtas ortodontinis gydymas ar kamuojamiems periodontito. Paprastai tarpdančių valymo priemonės nerekomenduojamos vaikams, nes netinkamai naudojamos gali pakenkti dantenoms.

Speciali technika

Nusiplaukite rankas ir atplėškite maždaug 45 cm dantų siūlo. Apsukite vieną galą siūlo ant viduriniojo rankos piršto, o kitą – ant kitos rankos piršto, palikdami 7–10 cm siūlo tarp rankų. Laikykite tvirtai tarp nykščio ir smiliaus bei atsargiai įterpkite tarp dantų. Pasistenkite neprispausti prie dantenų, kad išvengtumėte nereikalingos žalos. Kai pasieksite dantenas, iš siūlo padarykite C raidės formos kreivę prieš dantis ir švelniai pastumkite tarp dantenų ir dantų. Kai siūlas įsitemps, valykite aukštyn ir žemyn. Kartokite ši veiksmą ir pašalinkite apnašas nuo kitų dantų.